Köpvillkor  

Konsumentköplagen (privata kunder)

Lantliv i Kuggeboda AB tillämpar Konsumentköplagen (SFS 1990:932) och Distansavtalslagen gentemot konsumenter. Som konsument har du därmed alla de rättigheter som omnämns i dessa lagar.

Vid eventuell försening av produkter så har du som kund rätt att häva köpet om den nya föreslagna leveranstiden inte godtas. Har förskottsbetalninggjorts för en produkt som får försenad leverans så har du möjlighet att häva köpet och pengarna kommer att återbetalas inom 20 dagar.

Läs mer hos Konsumentverket. http://www.konsumentverket.se/

 

Köplagen (juridiska personer)

Lantliv i Kuggeboda AB tillämpar Köplagen (SFS 1990:931) gentemot juridiska personer, dvs. näringsidkare. Som näringsidkare har du därmed alla de rättigheter som omnämns i Köplagen.

Läs mer hos Konsumentverket. http://www.konsumentverket.se/

 

Orderbekräftelse på din lagda order

Det är vikigt att du har fyllt i din korrekta e-postadress eftersom att det är dit vi skickar en orderbekräftelse direkt efter köp. Om du mot förmodan inte skulle få en bekräftelse kan du kontakta oss på 0709-680 300 för att förvissa dig om att orden verkligen kommit fram. När vi behandlat ordern får du ett ordererkännande på mailen.

 

Information om tidigare och pågående köp

Du kan när som helst logga in i vår webshop och titta på pågående och tidigare ordrar.

 

Kunduppgifter

För att genomföra ett köp i vår webshop måste du först registrera dig. Lantliv i Kuggeboda AB är ansvarig för de personuppgifter som du lämnat till oss. Dessa uppgifter kommer att användas för att kunna behålla vår kundrelation och till marknadsföringsändamål. Vill du göra någon ändring av uppgifterna eller bli borttagen ur registret gör du det lättast genom att ringa på 0709-680 300 eller e-posta oss på kundsupport@lantlivikuggeboda.se

 

Falska beställningar

Vi polisanmäler alla falska ordrar och beställningar gjorda med stulna kortnummer. I varje sådant fall gör vi allt vi kan för att hjälpa Polisen i utredningsarbetet.

 

Produkter

Samtliga produkter vi säljer kan användas och är godkända för användning i Sverige, Våra produkter har svenska manualer i fysisk eller digital form. I vissa undantag finns endast manual på engelska. Skulle det bli problem kan vi hjälpa dig med köpta produkter via e-mail eller telefon.

Minderårig?

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillåtelse att beställa från oss.

 

Priser, betalning & säkerhet

 

Priser

Priserna i webbshopen annullerar tidigare publicerade priser och erbjudanden, det är alltså priserna här som är korrekta. Vi reserverar oss för mellanförsäljning och prisändringar utom vår kontroll, då vi kan tvingas till en prishöjning. Vi reserverar oss också för felpublicerade priser och förändringar utom vår kontroll. Vår målsättning är naturligtvis att alltid visa korrekta priser. Priserna på webben är samma som i butiken. Procentkampanjer gäller dock bara i butiken.

 

Moms

Samtliga priser är exklusive moms.

Beställningsvaror

Vid beställningsvaror så skickar vi ut en förskottsfaktura som behöver betalas innan beställning görs skarp. Detta på grund av att vi ej kan ångra ifrån det grossisten beställt varan från utlandet. 

Betalning

Vi erbjuder ett flertal alternativ för betalning, här redovisas några av de vanligaste betalsätten:

 

 -     Förskottsfaktura

Betalas innan och när Lantliv i Kuggeboda AB registrerat pengarna så skickas varorna för packning och transport. Välj detta alternativ vid betlaning, hanteringsavgift kan tillkomma på 40 kr inkl moms.

 

  -     Bankkort

Enligt vad Payson erbjuder dvs de vanligaste betalkorten, internetbank med fler. 

-      Paysonfaktura

Vi erbjuder betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om högst 40 kr.
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.
Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället.
Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.”

Det är möjligt att delbetala fakturan som kommer. Mer information om detta står på betalningasavi.

Information om ångerrätt:

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Information om pantsättning

”Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

 
 -     Företagsfaktura

Alternativet gäller endast för företag och normalt är det 10-14 dagars betalningsvillkor, undantag kan förekomma. Om privatpersoner väljer detta alternativ så meddelas kund att lägga ordern via Payson eller via förskottsfaktura. 

Säkerhet

 

I samarbete med Dibs (http://www.dibs.se), Handelsbanken, Visa och Mastercard hanterar vi säkra betalningar med kort.

 

All kortinformation hanteras försiktigt; vi sparar inga kortnummer i våra databaser efter avslutad affär och all kommunikation krypteras. Vi använder SSL.

 

Leverans- & fraktinfo

 

Leveranstid

Vi behandlar och skickar iväg din order så fort vi kan. Beställer du före kl. 11 hinner vi oftast skicka iväg den samma dag. Själva leveranstiden är oftast 1-3 arbetsdagar. 

 

Fraktkostnad

Frakten framgår vid beställning av varan.

  

Orderbekräftelse & köp

Vi reservera oss för ev tryckfel, prisfel, eller valutaförändringar som vi inte kan påverka. 

All försäljning

Sker med tillämpning av konsumentköplagen (SFS 1990:932) och köplagen (SFS 1990:931).

Läs mer hos Konsumentverket. http://www.konsumentverket.se/

 

Orderbekräftelse

Det är viktigt att du har fyllt i din korrekta e-postadress eftersom att det är dit vi skickar en orderbekräftelse direkt efter ditt köp. Om du mot förmodan inte skulle få en bekräftelse kan du kontakta oss på 0709-680 300 för att förvissa dig om att orden verkligen kommit fram. När vi behandlat ordern får du ett ordererkännande till samma mail. Kvittot ligger med i kartongen vid leverans.

 

Tidigare köp

Du kan när som helst logga in dig och titta på din orderhistorik. Det gör du på följande sätt: logga in i webshopen och klicka på ”Mitt konto” och sedan på fliken ”Orderhistorik”.

 

Ej utlösta varor

Om du beställt en vara av oss och sedan väljer att inte hämta ut varan debiteras du för de utlägg vi gjort för porto och andra avgifter.  Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

 

Fel vid leverans & transportskador

Vi gör alltid reklamationen ifrån oss. Om du upptäcker transportskadan vid mottagandet skall du låta utlämningsstället skicka försändelsen i retur och direkt därpå kontakta oss, så vi kan lägga en ny order till dig samt göra en reklamation mot vår fraktpartner.

Om varan redan är uthämtad när du upptäcker transportskadad skall du omgående kontakta oss så att vi kan lägga upp ett reklamationsärende hos posten. Posten kontaktar sedan kunden och bokar en tid för hämtning av försändelsen. Det är viktigt att ytterförpackningen och allt emballage finns sparat. I annat fall kan vi inte godkänna reklamationen.

Transportskador skall alltid anmälas till oss inom 7 dagar.

Skulle något annat ha blivit fel i er leverans; fel vara eller fel antal, kontaktar du oss på 0709-680 300 så åtgärdar vi felet omgående.

 

Garanti

Vi har samma garantier som tillverkarna lämnar vilket är minst 1 års garanti för privatpersoner. För företag kan vissa produkter vara 6 månader.

 

Reklamation & returer

 

Reklamation

Kontakta alltid oss innan Ni returnerar något till oss. Detta gäller även om vi har skickat en felaktig eller fel vara till dig.

Gäller det en reparation kanske det i vissa fall går snabbare att skicka produkten direkt till tillverkare/distributör. I samband med reklamationer och garantiärenden så står Ni för till servicestället och Vi för returfrakten. Om det visar sig att skadan har uppkommit på grund av felaktig användning så står även ni för returen.

 

Returer

Som konsument har du enligt Distans- och hemförsäljningslagen 2005:59, under vissa förutsättningar rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, från den dag då du tog emot varan. Ångerrätten gäller endast då varan är i väsentligen oförändrat skick. Ni står för returfrakten. 

Ångerrätten gäller ej för företag. Inköpet skall styrkas med inköpskvitto (ordererkännande) eller faktura. Vid åberopande av öppet köp återbetalas produkterna dock ej fraktavgifter och kunden betalar alltid för returfrakten. Kontakta oss innan du skickar tillbaka en vara så hjälper vi dig. Ring oss på 0709-680 300.

Vanligtvis går det att returnera en vara om det visar sig att ni har beställt fel, detta gäller ej varor som är beställningsvara.

 

Hur utnyttjar jag min ångerrätt?

Skicka inte varor till oss utan att först ha kontaktat någon på Lantliv och fått din reklamation godkänd, om så inte sker fråntar vi oss allt ansvar för produkten och eventuella kostnader.

Vid kontakt med behöver du ha order- eller fakturanummer till hands.

Vid returer betalas returfrakten av kunden. 

Varorna skickas alltid tillbaka till grossisterna, ej till Lantliv då vi endast är återförsäljare och lagerför varorna hos grossisterna: 

Eventuell tvist

Vi tillämpar alltid konsumentköplagen och vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

GDPR – Hantering av dina adress- och köpuppgifter här hos Lantliv i Kuggeboda.

Den 25 maj 2018 börjar en ny lag, GDPR att gälla. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter.

Lantliv i Kuggeboda är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte om du anmält dig till nyhetsbrev. Vi lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns i tredje punkten nedan.

Lantliv i Kuggeboda har som e-handlare skyldigheter att se till att dina uppgifter behandlas enligt följande;

  • Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och telefon för att vi skall kunna leverera din beställda vara.
  • Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och telefon (mobil) och ditt personnummer vid köp av vara
  • Vi lämnar ut din adress till tredje part, i detta fall speditören DHL  och/eller Postnord samt betaltjänsten (Paypal)
  • Du har när som helst rätt att raderas ur systemen (med vissa begränsningar, som bokföringslagen)
  • Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år på grund av bokföringslagen.
  • Du har rätt att klaga till tillsynsmyndighet
  • Du har rätt att få reda på varifrån informationen har kommit, om du inte har registrerat den själv
  • I nyhetsbrev kan vi skicka erbjudanden som är anpassade efter din data hos oss och att du då har rätt att få veta vad vi baserar våra erbjudanden till dig på för lagrad information.
  • Du har rätt att få ett utdrag av all information som vi har om ditt konto hos oss.

Följ oss på Facebook